معرفی معماری زیرو کلاینت
زیرو کلاینت (Zero-Client) یک دستگاه هدایت شونده ورودی و خروجی است. این دستگاه به خوشه کاملی از دستگاه های جانبی اجازه می دهد که جهت ارائه سرویس، بدون نیاز به PC اختصاصی در همان محل استقرار و همچنین بدون هیچ گونه تغییر در نرم افزارهای موجود، توسعه پیدا کنند.
زیرو کلاینت ها مبتنی بر شبکه بوده و دارای رابط هایی برای انواع مختلف دستگاه های جانبی از جمله VGA، رابط های مانیتور ویدئو، سریال، USB و سایر موارد دلخواه مانند صدا یا PS / 2 هستند. زیروکلاینت شامل پروتکل های شبکه است که موجب می گردد هر یک از این رابط ها از طریق یک شبکه IP بی سیم یا سیمی بدون وجود کامپیوتر محلی پشتیبانی شوند. این رابط ها از طریق شبکه به برنامه هایی که از طریق کامپیوتر شخصی یا سرور دیگری در شبکه IP کار می کنند، متصل می شوند.
زیرو کلاینت ها ممکن است در دو حالت اجرا شوند
حالت استاندارد دستگاه از راه دور
دستگاه از راه دور این امکان را می دهد تا لوازم جانبی از راه دور به برنامه هایی که در کامپیوترهای شخصی در جاهای دیگر اجرا می شوند، متصل شوند.
حالت شبیه سازی ترمینال
حالت شبیه سازی ترمینال به زیرو کلاینت و دستگاه های استاندارد مانند چاپگر و صفحه کلید اجازه می دهد تا جایگزین ترمینال های موجود شوند.
مزایای زیرو کلاینت شامل موارد زیر است:
- از بین بردن کامپیوترهای اختصاصی جهت سرویس دهی
- کاهش هزینه های بالای تعمیر و نگهداری مربوط به کامپیوترهای اختصاصی
- افزایش امنیت برنامه کامپیوتر
- کاهش نیازهای مربوط به فضاسازی
- افزایش قابلیت اطمینان
- اجرای نرم افزارهای کاربردی بدون تغییر
- انتقال مستقیم از راه حل های مبتنی بر ترمینال قدیمی تر
نرم افزار مبتنی بر وب “Zero-Clients”
بسیاری از شرکت های نرم افزاری اصطلاح “زیرو کلاینت” را برای اشاره به راه حل نرم افزاری که روی کامپیوترهای رومیزی اجرا می شود و نیاز به اجرای این نرم افزارهای کاربردی روی کامپیوترها را از بین می برد، ایجاد کرده اند.
اکثر این راه حل ها از یک اتصال شبکه جهت اتصال از کامپیوتر به یک برنامه ویژه در سرور موجود در شبکه استفاده می کنند؛ که ورودی ها و خروجی برنامه های کاربردی را به ارتباطات مبتنی بر شبکه ترجمه می کند. این امر می تواند با ایجاد دسترسی کلیه کاربران به نسخه مشابه برنامه روی سرور و کد کلاینت یکسان در ارتباط با آن برنامه، مدیریت IT در کامپیوتر رومیزی را کاهش دهد .
اگرچه این رویکرد موجب حل برخی از مشکلات کامپیوترهای اختصاصی می گردد اما مشکل اساسی سخت افزار، سیستم عامل و هزینه های پشتیبانی مربوط به خود کامپیوتر رومیزی را برطرف نمی کند. کامپیوترهای شخصی هنوز هم با وجود هارد دیسک ها و فن هایی که خراب هستند، قابل اعتماد نیستند .سیستم عامل های مایکروسافت ویندوز که بر روی آنها اجرا می شوند، همچنان هزینه های بالای نگهداری را دارند. این روش همچنین دسترسی به دستگاه های جانبی که در محل کامپیوترهای شخصی رومیزی مستقر شده اند را برای برنامه های کاربردی دشوار می کند.
یک زیرو کلاینت برای از بین بردن PC اختصاصی طراحی شده است. استقرار ممکن است در سناریوهای مختلفی انجام شود.
Point-to-Point
ساده ترین سناریو، انتقال PC اختصاصی به یک مکان متفاوتی (اغلب یک اتاق پشتی یا محل مرکز داده ) بوده، در حالی که خوشه دستگاه های جانبی در محل مورد نظر خود قرار می گیرند. کامپیوتر از طریق اتصال شبکه استاندارد TCP/IP به دستگاه های جانبی دسترسی پیدا می کند.
Multiple Point-to-Point
سناریوی نقطه به نقطه که در بالا توضیح داده شد ممکن است به چندین اتصالات نقطه به نقطه در همان موقعیت گسترش یابد. توپولوژی شبکه همانند اتصالات یک نقطه به نقطه تنها با اتصالات بیشتر است.
Point-to-Multipoint
سناریو چند نقطه به نقطه ممکن است با ادغام چندین کامپیوتر شخصی روی تعداد کمتری از سرورها با استفاده از فناوری مجازی سازی مانند Hyper-V یا VMware ESX Server گسترش یابد.
با این سناریو، اتصالات به دستگاه های جانبی همچنان نقطه به نقطه به نظر می رسد (اگرچه این اتصالات بین دستگاه های جانبی و یک ماشین مجازی منحصر به فرد که روی سرور مجازی سازی کار می کند، وجود دارد). اجرای این سناریو کمی پیچیده تر از بقیه سناریوها است.
برای مشاهده ی کلیه ی آموزش های مربوطه بر روی همین لینک کلیک کنید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.