0

بررسی و مقایسه SSD و HDD

817 بازدید
مقایسه SSD و HDD

بررسی و مقایسه SSD و HDD

بررسی و مقایسه SSD و HDD: با پیشرفت فناوری و رونمایی های جدید از قطعات کامپیوتری، ارتقای قطعات سخت افزاری به یک کار دشوار تبدیل شده است. اگر شما از یک کامپیوتر رومیزی استفاده می کنید، ممکن است به دلیل کندی سرعت و یا کمبود حافظه ذخیره سازی  و یا هر دلیل دیگری،تصمیم به ارتقای سخت افزار آن بگیرید. هرچند که عوامل مختلفی در بهبود سرعت کامپیوتر تاثیرگذار هستند، اما نمی توان از تاثیر هارددیسک چشم پوشی کرد.

شاید هنگام خرید حافظه ذخیره سازی بین این دو راهی که SSD بهتر است یا HDD سردرگم شده باشید. در این مقاله به مقایسه SSD و HDD می پردازیم تا شما بتوانید بر اساس ویژگی هایی که برای شما اولویت دارند، بهترین انتخاب را داشته باشید.

مقایسه SSD و HDD: تفاوت چیست؟

تفاوت اصلی بین درایو حالت جامد (SSD) و درایو دیسک سخت (HDD) در نحوه ذخیره و دسترسی به داده ها است. HDD یک دستگاه ذخیره سازی سنتی است که از صفحات چرخان مکانیکی و هد خواندن/نوشتن متحرک برای دسترسی به داده ها استفاده می کند. SSD ها درایوهای جدیدتر و سریع تری هستند که داده ها را روی تراشه های حافظه قابل دسترسی فوری ذخیره می کنند.

چرا SSD ها برای لپ تاپ مفید هستند؟

SSD ها اغلب در لپ تاپ ها استفاده می شوند زیرا آنها غیر مکانیکی هستند. SSDها به انرژی کمتری نیاز دارند که به معنای طول عمر باتری بهتر است. با اینکه لپ‌تاپ‌های ارزان‌تر هنوز با هارد دیسک‌های سنتی و ارزان‌تر عرضه می‌شوند، اکثر دستگاه‌های میان‌رده تا سطح بالا با SSD عرضه می‌شوند.

اما همیشه انتخاب، یکی از دو نوع حافظه ذخیره سازی نیست. رایانه‌های «هیبریدی» هر دو نوع درایو را دارند. یعنی سیستم‌عامل (OS)، برنامه‌ها، و فایل‌های پرمصرف بر روی یک SSD نصب می‌شوند، و سایر داده‌ها روی یک HDD قرار می‌گیرند که معمولاً بزرگ‌تر و ارزان‌تر است. استفاده از SSD برای اجرای سیستم‌عامل و برنامه‌های آن، راهی عالی برای افزایش عملکرد است.

مقایسه SSD و HDD از لحاظ سرعت

تفاوت سرعت بین درایوهای SSD و هارد دیسک (HDD) قابل توجه است. SSD ها در همه زمینه ها بسیار سریع هستند، اما تفاوت سرعت در انجام وظایف خاص، مانند:

عملیات خواندن/نوشتن متوالی

در یک هارد دیسک، انتقال داده ها متوالی است. خواندن / نوشتن فیزیکی با جستجوی یک نقطه مناسب در هارد دیسک برای اجرای عملیات است. این زمان جستجو می تواند قابل توجه باشد. نرخ انتقال نیز می تواند تحت تأثیر تکه تکه شدن سیستم فایل و طرح بندی فایل ها قرار گیرد. در نهایت، ماهیت مکانیکی هارد دیسک نیز محدودیت های عملکرد خاصی را معرفی می کند.

در SSD، انتقال داده ها متوالی نیست؛ بنابراین سریعتر است. عملکرد خواندن سریع وجود دارد، زیرا مکان فیزیکی داده ها بی اهمیت است. SSD ها دارای هد(Head) خواندنی/نوشتن نیستند؛ بنابراین تاخیری برای جستجوی نقطه ذخیره سازی وجود ندارد.

عملیات انتقال داده

تفاوت سرعت SSD در مقایسه با HDD در هنگام کپی و جابجایی فایل های بزرگ بیشتر مشهود است. هارد دیسک ها می توانند 30 تا 150 مگابایت در ثانیه (MB/s) کپی کنند، در حالی که SSD های استاندارد همان عملکرد را با سرعت 500 مگابایت بر ثانیه انجام می دهند. SSD های جدیدتر NVME حتی می توانند سرعت حیرت آور 3000 تا 3500 مگابایت بر ثانیه را نشان دهند.

با یک SSD، می توانید یک فیلم 20 گیگابایتی را در کمتر از 10 ثانیه کپی کنید، در حالی که یک هارد دیسک حداقل دو دقیقه طول می کشد. ارتقاء لپ تاپ به SSD یا نصب SSD در رایانه شخصی، سرعت قابل توجهی را افزایش می دهد.

 

مقایسه SSD و HDD

photo by:umass.edu

مقایسه SSD و HDD از لحاظ سرعت قابلیت اطمینان

بر خلاف درایوهای HDD، دیسک های SSD قطعات متحرک ندارند. بنابراین قابلیت اطمینان SSD بالاتر است. قطعات متحرک در HDD باعث افزایش خطر شکست مکانیکی می شود. حرکت سریع پلات ها و هد در داخل درایو هارد دیسک آن را به “خرد شدن هد” حساس می کند. خرد شدن هد می تواند ناشی از شکست الکترونیکی، یک شکست ناگهانی قدرت، شوک فیزیکی، خوردگی، و … باشد.

عامل دیگری که قابلیت اطمینان را تحت تاثیر قرار می دهد، حضور آهنرباهاست. HDD ها از ذخیره سازی مغناطیسی استفاده می کنند، بنابراین در نزدیکی آهنرباهای قدرتمند، به آسیب یا خرابی داده ها حساس هستند. اما SSD ها در چنین شرایطی در معرض خطر نیستند.

defragmentation در هارد دیسک

با توجه به ماهیت فیزیکی HDD ها و پلات های مغناطیسی آنها که داده ها را ذخیره می کنند، عملیات IO (خواندن یا نوشتن به دیسک) بسیار سریعتر از زمانی که داده ها به طور پیوسته بر روی دیسک ذخیره می شوند، انجام می شود. هنگامی که یک داده در قسمت های مختلف دیسک ذخیره می شود، سرعت های IO کاهش می یابد، زیرا دیسک نیاز به چرخش برای مناطق مختلف دیسک دارد تا با هد خواندن یا نوشتن تماس بگیرد. اغلب فضای مجاور کافی برای ذخیره تمام داده ها در یک فایل وجود ندارد. این باعث تقسیم HDD می شود. Defragmentation دوره ای لازم است تا از کاهش عملکرد دستگاه جلوگیری شود.

اما دیسک های SSD، هیچ محدودیت فیزیکی برای هد خواندن یا نوشتن وجود ندارد. بنابراین مکان فیزیکی داده ها بر روی دیسک مهم نیست، زیرا عملکرد آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بنابراین، defragmentation برای SSD لازم نیست.

مقایسه SSD و HDD از لحاظ تولید سروصدا

صدای  کار کردن دیسک های HDD قابل شنیدن هستند زیرا آنها چرخش دارند. درایوهای HDD در فاکتورهای کوچکتر (به عنوان مثال 2.5 اینچ) ساکت تر هستند. درایوهای SSD مدارهای یکپارچه بدون قطعات متحرک هستند و بنابراین هنگام کار، سروصدایی را ایجاد نمی کنند.

 

در این  بخش هم نصب SSD میتونید مشاهده کنید.

 

هیواشبکه

خدمات ما در مجموعه هیواشبکه شامل :

شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=72932
اشتراک گذاری:
مونا ارادتی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد بررسی و مقایسه SSD و HDD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.