اردیبهشت 23, 1403
0

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) چیست؟

452 بازدید
نرم افزار به عنوان سرویس

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) چیست؟

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) یک مدل توزیع نرم افزار است که در آن یک ارائه دهنده ابر برنامه ها را میزبانی می کند و آنها را از طریق اینترنت در اختیار کاربران نهایی قرار می دهد. در این مدل، یک فروشنده نرم افزار مستقل (ISV) ممکن است با یک ارائه دهنده ابر شخص ثالث برای میزبانی برنامه قرارداد ببندد. یا با شرکت‌های بزرگ‌تری مانند مایکروسافت. ارائه‌دهنده ابر نیز ممکن است فروشنده نرم‌افزار باشد.

SaaS در کنار زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) و پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) یکی از سه دسته اصلی محاسبات ابری است. طیفی از متخصصان فناوری اطلاعات، کاربران تجاری و کاربران شخصی از برنامه های SaaS استفاده می کنند. محدوده محصولات SaaS از سرگرمی های شخصی مانند نتفلیکس تا ابزارهای پیشرفته فناوری اطلاعات را شامل می شود. برخلاف IaaS و PaaS، محصولات SaaS اغلب برای کاربران B2B و B2C عرضه می شوند.

نرم افزار به عنوان سرویس

نرم افزار به عنوان سرویس چگونه کار می کند؟

SaaS از طریق مدل تحویل ابری کار می کند. یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار یا با استفاده از سرورها، پایگاه‌های داده، شبکه و منابع محاسباتی خود، برنامه و داده‌های مرتبط را میزبانی می‌کند، یا ممکن است یک ISV باشد که با یک ارائه‌دهنده ابری قرارداد می‌بندد تا برنامه را در مرکز داده ارائه‌دهنده، میزبانی کند. این برنامه برای هر دستگاهی که اتصال شبکه داشته باشد قابل دسترسی خواهد بود. برنامه های SaaS معمولاً از طریق مرورگرهای وب قابل دسترسی هستند.

در نتیجه، شرکت هایی که از برنامه های کاربردی SaaS استفاده می کنند، وظیفه راه اندازی و نگهداری نرم افزار را ندارند. کاربران برای دسترسی به نرم افزار که یک راه حل آماده است، صرفاً هزینه اشتراک پرداخت می کنند.

SaaS ارتباط نزدیکی با ارائه‌دهنده خدمات کاربردی (ASP) و مدل‌های تحویل نرم‌افزار محاسباتی بر اساس تقاضا دارد که در آن ارائه‌دهنده نرم‌افزار مشتری را میزبانی می‌کند و آن را از طریق اینترنت به کاربران نهایی تأیید شده تحویل می‌دهد.

در مدل مبتنی بر تقاضای SaaS، ارائه‌دهنده به مشتریان دسترسی مبتنی بر شبکه به یک نسخه از برنامه‌ای که ارائه‌دهنده به‌طور خاص برای توزیع SaaS ایجاد کرده است، می‌دهد. کد منبع برنامه برای همه مشتریان یکسان است و زمانی که ویژگی‌ها یا قابلیت‌های جدید منتشر می‌شوند، برای همه مشتریان عرضه می‌شوند. بسته به قرارداد سطح سرویس (SLA)، داده های مشتری برای هر مدل ممکن است به صورت محلی، در ابر یا هر دو به صورت محلی و در ابر ذخیره شود.

سازمان ها می توانند برنامه های SaaS را با نرم افزارهای دیگر با استفاده از رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) ادغام کنند. به عنوان مثال، یک کسب و کار می تواند ابزارهای نرم افزاری خود را بنویسد و از APIهای ارائه دهنده SaaS برای ادغام آن ابزارها با ارائه SaaS استفاده کند.

معماری نرم افزار به عنوان سرویس

برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های SaaS معمولاً از رویکرد اشتراکی (multi tenant) استفاده می‌کنند، به این معنی که یک نمونه از برنامه SaaS روی سرورهای میزبان اجرا می‌شود و آن نمونه واحد به هر مشتری مشترک ابری خدمات می‌دهد. این برنامه بر روی یک نسخه و پیکربندی برای همه مشتریان اجرا می شود. اگرچه مشتریان مشترک مختلف در یک نمونه ابری با یک زیرساخت و پلتفرم مشترک اجرا می‌شوند، داده‌های مشتریان مختلف همچنان از هم جدا می‌شوند.

معماری معمولی اشتراکی برنامه‌های SaaS، به این معنی است که ارائه‌دهنده خدمات ابری می‌تواند تعمیر و نگهداری، به‌روزرسانی‌ها و رفع اشکال‌ها را سریع‌تر، آسان‌تر و کارآمدتر مدیریت کند. مهندسان به جای نیاز به اعمال تغییرات در چندین نمونه، می توانند با حفظ نمونه مشترک، تغییرات لازم را برای همه مشتریان ایجاد کنند.

علاوه بر این، قابلیت اشتراکی اجازه می دهد تا مجموعه بیشتری از منابع در دسترس گروه بزرگتری از افراد باشد، بدون اینکه عملکردهای ابری مهم مانند امنیت، سرعت و حریم خصوصی را به خطر بیندازند.

مزایای SaaS

نرم افزار به عنوان سرویس نیاز سازمان‌ها به نصب و اجرای برنامه‌ها را بر روی رایانه‌های خود یا در مراکز داده‌شان برطرف می‌کند. این امر هزینه های خرید، تهیه و نگهداری سخت افزار و همچنین مجوز، نصب و پشتیبانی نرم افزار را حذف می کند. سایر مزایای مدل نرم افزار به عنوان سرویس عبارتند از:

پرداخت های انعطاف پذیر- مشتریان به جای خرید نرم افزار برای نصب، یا سخت افزار اضافی برای پشتیبانی از آن، مشترک یک پیشنهاد SaaS می شوند. انتقال هزینه‌ها به هزینه‌های عملیاتی مکرر به بسیاری از کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بودجه‌بندی بهتر و قابل پیش‌بینی‌تری انجام دهند. کاربران همچنین می توانند در هر زمان پیشنهادات SaaS را خاتمه دهند تا این هزینه های تکراری متوقف شود.

استفاده مقیاس پذیر- سرویس‌های ابری مانند SaaS مقیاس‌پذیری عمودی بالایی را ارائه می‌کنند که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به تعداد بیشتر یا کمتر، به خدمات یا ویژگی‌ها در صورت تقاضا دسترسی داشته باشند

بروزرسانی های خودکار- به‌جای خرید نرم‌افزار جدید، مشتریان می‌توانند برای انجام خودکار به‌روزرسانی‌ها و مدیریت وصله‌ها به یک ارائه‌دهنده SaaS اعتماد کنند. این امر بار کارکنان IT داخلی را کاهش می دهد.

دسترسی و ماندگاری- از آنجایی که فروشندگان SaaS برنامه‌ها را از طریق اینترنت ارائه می‌کنند، کاربران می‌توانند از هر دستگاه و مکان دارای اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند.

سفارشی سازی- برنامه های SaaS اغلب قابل تنظیم هستند و می توانند با سایر برنامه های کاربردی تجاری، به ویژه در بین برنامه های یک ارائه دهنده نرم افزار مشترک، ادغام شوند.

چالش ها و خطرات SaaS

نرم افزار به عنوان سرویس همچنین برخی از خطرات و چالش‌های بالقوه را به همراه دارد، زیرا کسب‌وکارها باید برای ارائه نرم‌افزار به فروشندگان خارجی تکیه کنند، نرم‌افزار را فعال نگه دارند، صورت‌حساب‌های دقیق را پیگیری و گزارش کنند و محیط امنی را برای داده‌های کسب‌وکار تسهیل کنند.

مسائل خارج از کنترل مشتری. هنگامی که ارائه‌دهندگان با اختلالات سرویس مواجه می‌شوند، تغییرات ناخواسته را در ارائه‌ خدمات اعمال می‌کنند یا با نقض امنیتی مواجه می‌شوند، ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید. همه اینها می‌توانند تأثیر عمیقی بر توانایی مشتریان برای استفاده از نرم افزار به عنوان سرویس داشته باشند. برای کاهش این مشکلات، مشتریان باید از اجرای مطمئن SLA ارائه‌دهنده SaaS خود مطمئن شوند.

از دست دادن کنترل مشتری بر روی نسخه‌سازی. اگر ارائه‌دهنده نسخه جدیدی از یک برنامه کاربردی را بپذیرد، بدون در نظر گرفتن اینکه مشتری نسخه جدیدتر را بخواهد، برای همه مشتریانش عرضه می‌شود. این ممکن است به سازمان نیاز داشته باشد که زمان و منابع اضافی برای آموزش فراهم کند.

مشکل در تعویض فروشنده. مانند استفاده از هر ارائه‌دهنده خدمات ابری، تعویض فروشنده می‌تواند دشوار باشد. برای تغییر فروشندگان، مشتریان باید حجم بسیار زیادی از داده ها را انتقال دهند. علاوه بر این، برخی از فروشندگان از فناوری‌ها و انواع داده‌های اختصاصی استفاده می‌کنند که می‌تواند انتقال داده‌های مشتری را بین ارائه‌دهندگان مختلف ابری پیچیده‌تر کند.

امنیت- امنیت ابر اغلب به عنوان یک چالش مهم برای برنامه های SaaS ذکر می شود.

نرم افزار به عنوان سرویس

امنیت و حریم خصوصی SaaS

خطرات امنیت سایبری مرتبط با نرم افزار به عنوان سرویس، با خطرات مرتبط با نرم افزار سنتی متفاوت است. در نرم افزارهای سنتی، فروشنده نرم افزار مسئول از بین بردن آسیب پذیری های مبتنی بر کد است، در حالی که کاربر مسئول اجرای نرم افزار در زیرساخت و شبکه ایمن است. در نتیجه، امنیت بیشتر بر عهده فروشنده مستقل نرم افزار و ارائه دهنده ابر شخص ثالث است.

علیرغم پذیرش سریع مدل‌های مبتنی بر ابر برای محصولات نرم‌افزاری با خدمات کامل، سازمان‌ها همچنان در مورد محصولات نرم افزار به عنوان سرویس، در مورد امنیت و حریم خصوصی محفوظ هستند. این نگرانی ها عبارتند از:

  • رمزگذاری و مدیریت کلید؛
  • مدیریت هویت و دسترسی (IAM)؛
  • نظارت بر امنیت؛
  • پاسخ حادثه؛
  • ادغام ضعیف در محیط های امنیتی گسترده تر و خاص شرکت؛
  • تحقق الزامات اقامت داده ها؛
  • حریم خصوصی داده ها؛
  • هزینه سرمایه گذاری در ابزارهای شخص ثالث برای جبران ریسک امنیتی SaaS؛
  • عدم ارتباط با کارشناسان فنی و امنیتی در حین فرآیند فروش.

SaaS در مقابل IaaS در مقابل PaaS

نرم افزار به عنوان سرویس یکی از سه مدل خدمات ابری اصلی به همراه IaaS و PaaS است. هر سه مدل شامل ارائه دهندگان ابری هستند که منابع مرکز داده میزبانی شده خود را از طریق اینترنت به مشتریان ارائه می دهند.

تفاوت مدل ها در کامل بودن محصول است. محصولات SaaS برنامه های کامل و کاملاً مدیریت شده هستند. IaaS عمدتاً منابع مرکز داده را برون سپاری می کند و PaaS یک پلت فرم توسعه و سایر ابزارهای میزبانی شده توسط مرکز داده ارائه دهنده را ارائه می دهد.

کاربران برنامه SaaS مجبور نیستند نرم افزار را دانلود کنند، زیرساخت های فناوری اطلاعات موجود را مدیریت کنند یا با هیچ جنبه ای از مدیریت نرم افزار سروکار داشته باشند. فروشندگان تعمیر و نگهداری، ارتقاء، پشتیبانی، امنیت و سایر جنبه های مدیریت نرم افزار را انجام می دهند.

IaaS توسط شرکت هایی استفاده می شود که می خواهند مرکز داده و منابع رایانه خود را به یک ارائه دهنده ابری برون سپاری کنند. ارائه دهندگان IaaS میزبان اجزای زیرساخت مانند سرورها، ذخیره سازی، سخت افزار شبکه و منابع مجازی سازی هستند. سازمان‌های مشتری که از خدمات IaaS استفاده می‌کنند باید همچنان استفاده از داده، برنامه‌ها و سیستم‌های عامل (OS) خود را مدیریت کنند.

PaaS چارچوبی از منابع را برای توسعه دهندگان داخلی سازمان فراهم می کند. این پلتفرم میزبان توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های کاربردی سفارشی سازی شده را ایجاد کنند. فروشنده منابع مرکز داده را که از ابزارها پشتیبانی می کنند، مدیریت می کند. سازمان های مشتری که از خدمات PaaS استفاده می کنند مجبور نیستند سیستم عامل های خود را مدیریت کنند، بلکه باید برنامه ها و استفاده از داده ها را مدیریت کنند.

هیواشبکه

خدمات ما در مجموعه هیواشبکه شامل :

شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=72821
اشتراک گذاری:
مونا ارادتی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.