0

اینترنت اشیا

632 بازدید
اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست

جهانی را تصور کنید که میلیاردها اشیا (خانگی، صنعتی، تجاری و کشاورزی ) بتوانند از طریق اتصالات شبکه های عمومی یا خصوصی پروتکل اینترنت (IP)، اطلاعات را دریافت کرده و به اشتراک بگذارند. این اشیاء متصل به طور منظم اطلاعات را جمع آوری، تجزیه و تحلیل کرده سپس از این اطلاعات جهت انجام یک فعالیت (فراهم کردن داده­ های هوشمندانه برای برنامه ریزی یک مجموعه و مدیریت و تصمیم گیری  آن) استفاده می­­ کنند. این دنیا همان اینترنت اشیا (internet of things) است.

 مفهوم اینترنت اشیا (IOT) توسط یک عضو انجمن توسعه شناسایی رادیویی(RFID) در سال 1999 ابداع شده است. اخیرا به دلیل رشد دستگاه­ های موبایل، ارتباطات فراگیر، محاسبات ابری و تجزیه و تحلیل داده­ ها، کاربرد فراونی در دنیای عملی داشته و می ­تواند به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد. 

اینترنت اشیا، یک شبکه ­ای از انواع مختلف اشیا فیزیکی و دستگاه در اندازه ­های متفاوت (وسایل نقلیه، لوازم خانگی، اسباب بازی ها و…) است که با الکترونیک، نرم افزار، سنسورها و اتصالات شبکه­ ای تعبیه شده اشیا را قادر به جمع آوری و تبادل اطلاعات می کند. همه اتصالات، ارتباطات و به اشتراک گذاری اطلاعات بر اساس پروتکل هایی بوده که جهت دستیابی به سازماندهی­ های هوشمند، ردیابی و کنترل موقعیت و مدیریت سازمان­ ها بکار گرفته می شوند.

 

اینترنت اشیا

 

کاربرد­های مهم اینترنت اشیا

IOT یک انقلاب جدید از اینترنت است. به اشیاء،  قدرت تشخیص و به دست آوردن اطلاعات و فراهم ساختن تصمیمات مرتبط با زمینه  مورد نظر و سپس انتقال آن اطلاعات را می ­دهد. هدف این فناوری این است که اشیاء در هر زمان و مکان، با هر شی و فردی از طریق زیرساخت شبکه موجود در ارتباط بوده و از راه دور کنترل شوند. در نتیجه با ایجاد فرصت های بیشتری برای یکپارچه سازی مستقیم دنیای فیزیکی درون سیستم کامپیوتری، می تواند موجب بهبود بهره وری، دقت و سود اقتصادی بالا گردد. البته شایان ذکر است که در این زمینه چالش­ های تحقیق و توسعه برای ایجاد یک جهان هوشمند بسیار زیاد است.در ادامه برخی از کاربردهای مهم IOT مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کاربردهای اینترنت اشیا

هوشمندسازی خانه

بکارگیری اینترنت اشیا در فضاهای مسکونی موجب یک انقلاب بزرگ در ایجاد خانه­ های هوشمند شده است. اگر شما نیز دوست دارید که قبل از رسیدن به خانه تهویه را روشن یا پس از خروج از منزل چراغ­ ها را به راحتی خاموش کنید…از این تکنولوژی شگفت زده نباشید.

اینترنت اشیا صنعتی

اینترنت صنعتی، یک مفهوم پرکاربرد بخش صنعتی است، که به عنوان اینترنت اشیا صنعتی (IIOT) نامیده می شود . این فناوری صنعتی با سنسورها، نرم افزار و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ برای ساخت دستگاه های درخشان بکار گرفته می­ شود.

IIOT، پتانسیل زیادی برای کنترل کیفیت و پایداری دارد. برنامه های کاربردی برای ردیابی کالا، تبادل اطلاعات در زمان واقعی جهت تجزیه و تحلیل شرایط محیطی بهره وری را به صورت چشم­گیری افزایش می دهد.

شهر­های هوشمند

هوشمند­سازی شهر­ها یکی دیگر از برنامه های کاربردی قدرتمند IOT است. نظارت هوشمند، حمل و نقل خودکار، سیستم های مدیریت انرژی دقیق، توزیع آب، امنیت شهری و نظارت بر محیط زیست، نمونه هایی از کاربرد آن برای شهرهای هوشمند است.

اینترنت اشیا در کشاورزی

کشاورزی هوشمند یکی از سریع ترین زمینه های رشد در  IOT است. کشاورزان با استفاده از اطلاعات بدست آمده از طریق تکنولوژی اینترنت اشیا تلاش می­ کنند تا بازده بهتری جهت سرمایه گذاری به دست آورند. حساسیت به رطوبت و مواد مغذی خاک، کنترل استفاده از آب برای رشد گیاه و تعیین کود سفارشی، برخی از کاربردهای ساده  آن در کشاورزی است.

اینترنت اشیا در بهداشت و درمان

مفهوم سیستم­ های بهداشتی متصل شده و هوشمند سازی دستگاه­ های پزشکی، کاربرد بسیار بالایی را نه فقط برای شرکت­ ها بلکه به طور کلی برای رفاه مردم فراهم می ­کند. داده های جمع آوری شده از طریق اینترنت اشیا مورد استفاده در بهداشت و درمان در تجزیه و تحلیل سلامت فرد کمک کرده و استراتژی های مناسب برای مقابله با بیماری را فراهم می کنند.

اینترنت اشیا در زراعت و مرغداری

با استفاده از کاربرد IOT برای جمع آوری اطلاعات در مورد سلامت و رفاه دام­ ها، به دامداران کمک کرده تا زود هنگام در مورد حیوانات بیمار مطلع شوند و از تعداد زیادی از آن­ها جلوگیری کنند.

 

برای مشاهده ی کلیه ی آموزش های مربوطه بر روی همین لینک کلیک کنید.

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=14476
اشتراک گذاری:
آیلا افشاری
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اینترنت اشیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.