0

نصب و راه اندازی File Server 2022

3042 بازدید
File Server

نصب و راه اندازی File Server 2022

File Server چیست؟

فایل سرور ، سرویسی است که وظیفه ذخیره سازی و مدیریت فایل ها و اطلاعات را برعهده دارد، که برای کلاینت‌های تحت دامین این امکان را فراهم می‌کند تا به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی سرور دسترسی پیدا کنند. کلاینت ها با احراز هویت در فایل سرور می‌توانند به فایل‌های روی این سرور دسترسی داشته باشند، و بسته به میزان دسترسی ای که مدیر به آنها می دهد فایل ‌ها را باز کرده، بنویسند، بخوانند، تغییر دهند، حذف کنند و یا حتی فایل‌های خود را روی سرور آپلود کنند.

نصب و راه اندازی File Server 2022

برای نصب و راه اندازی فایل سرور به دو سرویس مجزا نیاز داریم، سرویس اول همان Root Forest می باشد که دومین کنترلر بر روی آن نصب است و سرویس دوم که قرار است فایل سرور روی آن نصب و راه اندازی شود.

برای نصب و راه اندازی فایل سرور، بعد از نصب ویندوز سرور وارد Local Server شده و در ابتدا تنظیمات اولیه شامل تنظیمات IP، Time Zone، فایروال و… را انجام می دهیم و سرویس را به دامین اصلی join می کنیم و ping دامنه می گیریم که مطمئن شویم با Root Forest کانکت می باشد، سپس Role فایل سرور را بر روی آن نصب می کنیم. پس با فرض اینکه سرویس دوم را Join به Domain کرده ایم شروع به نصب Role فایل سرور می کنیم:

ابتدا از منوی Tools گزینه Add Roles and Features را انتخاب می کنیم یا مطابق تصویر زیر گزینه روی گزینه دوم کلیک کرده و و وارد پروسه نصب می شویم.

File Server

در صفحه Before you begin روی Next کلیک می کنیم.

File Server

گزینه  …Role-Based or Feature-based را انتخاب و روی Next کلیک می کنیم.

File Server

سرور موردنظر برای نصب سرویس  File Server انتخاب و روی Next کلیک  می کنیم.

File Server

در این مرحله باید Role مورد نظر را انتخاب کنیم.

File Server

همانطور که در عکس زیر می بینید اگر فلش کنار File and Storage Services  را باز کنید، به طور پیش فرض تیک گزینه File Server و Storage Services زده  شده است. همانطور که می دانید فایل سرور به طور پیش فرض حتی اگر تازه ویندوز سرور نصب کرده باشید در کنسول ویندوز سرور وجود دارد.

رول  Storage Services نیز به دلیل اینکه باید روی سرویس ها سیستم عامل نصب شود یا برای ساخت فایل نیاز به این رول داریم و حتی برای نصب ویندوز وجود رول Storage Services الزامی است، نصب می شود، پس به طور پیش فرض این دو گزینه از ابتدا نصب می باشد.

ما می خواهیم گزینه های دیگر این سرویس را نیز نصب کنیم. یکی از گزینه های مهم File Server Resource Manager می باشد که با نصب این رول می توانیم Quota تعریف کنیم که در ادامه و بعد از نصب  رول ها به آن می پردازیم.

و رول های DFS Namespaces و DFS Replication که برای زمانی استفاده می شود که ممکن است بخشی از فضای دخیره سازی ما روی این سرویس نباشد و روی خود Storage باشد پس به این دو رول نیاز داریم. پس این سه گزینه را تیکدار، بر روی Add Feature کلیک کرده و Next می کنیم.

File Server

صفحه بعد را نیز بدون تغییر Next می کنیم.

File Server

تیک گزینه …Restart the destination را می زنیم و بر روی Install کلیک می کنیم تا رول نصب شود.

File Server

بعد از اینکه رول نصب شد و نوار آبی رنگ پر شد بر روی Close کلیک می کنیم.

File Server

حالا اگر بر روی Tools کلیک کنیم گزینه File Server Resource Manager  اضافه شده است. بر روی آن کلیک می کنیم تا وارد کنسول مدیریتی فایل سرور شویم.

File Server

کنسول مدیریتی File Server

Quota Management

بر روی Quota Management کلیک می کنیم، شامل دو گزینه Quota Template و Quotas می باشد که در ادامه هرکدام را به تفکیک توضیح می دهیم.

File Server

Quota Template

همانطور که در عکس مشاهده می کنید اگر بر روی Quota Templates کلیک کنیم تمپلیت های پیش فرض و از قبل تعریف شده در این بخش وجود دارد که می توانیم بنا به نیازمان از این تمپلیت ها استفاده کنیم و یا اینکه Quota Templates سفارشی خودمان را بسازیم.

در ستون Quota Type دو نوع Quota وجود دارد یا Hard هستند یا Soft.

نوع Hard یعنی این که اگر برای کاربری تعیین شده است که مثلا نهایتا 2GB فایل به اشتراک بگذارد کاربر نمی تواند 2.1GB به اشتراک بگذارد. به کاربر پیغام خطا می دهد و اجازه نمی دهد.

نوع Soft اجازه می دهد فایل را به اشتراک بگذارد اما برای مدیر IT لاگ می اندازد و مدیر IT می تواند به کاربر تذکر دهد که بیش از حد مجاز تعریف شده فایل به اشتراک گذاشته است.(اگر دقت کنید برای Quota های نوع Soft در ابتدا کلمه Monitor نوشته شده است، یعنی اینکه نظارت می شود.

در قسمت سفید رنگ کلیک راست کرده و گزینه Create Quota Template… را انتخاب می کنیم.

File Server

ما می توانیم از Quota Template های آماده استفاده کنیم که برای این کار می توانیم روی گزینه Copy کلیک کرده و طبق نیاز هر کدام از Quota های مورد نظر خود را انتخاب کنیم.

در قسمت Template Names یک نام برای Quota جدید تایپ می کنیم و در قسمت Description در صورت نیاز، یک توضیح اضافه می کنیم. در کادر Space Limit و در قسمت Limit می توانیم فضای مورد نیاز برای اشتراک گذاری فایل را انتخاب کنیم و در نهایت می توانیم انتخاب کنیم که Quota از نوع Hard باشد یا Soft .

در کادر Notification Thresholds مشخص می کند که چه میزان درصدی از فضا پر شد، از طریق ایمیل هشدار داده شود و همچنین Log را ثبت کند.

File Server

Quotas

در این بخش می توانیم Quota جدید بسازیم. در فضای سفید کلیک راست کرده و بر روی Create Quota کلیک می کنیم.

File Server

در ابتدا باید تعیین کنیم که Quota جدید روی چه فایلی اعمال شود، بنابراین بر روی Browse کلیک کرده و فولدر مورد نظرمان را که از قبل بر روی یک درایو در فایل سرور ساخته و Share کرده ایم را انتخاب می کنیم.(در ادامه مقاله به ساخت فایل و نحوهShare  آن ها می پردازیم)

File Server

در قسمت Drive Properties from this Quota Templates یک سری تمپلت پیش فرض وجود دارد که می توانیم یکی از آن ها را انتخاب کنیم و یا اینکه همان Quota Template که خودمان در بخش قبل به طور سفارشی ساختیم را انتخاب کنیم.

File Server

هر کدام از Template ها انتخاب کنیم در کادر Summary of Quota Templates به طور خلاصه مشخصات آن Quota به ما نمایش داده می شود.

اگر گزینه Define custom quota properties را تیکدار کنیم می توانیم یکسری تغییرات مانند حجم فضای ذخیره سازی و نوع Quota را اعمال کنیم.

در نهایت  بر روی Create کلیک می کنیم.

File Server

Quota جدید ساخته می شود.

File Server

File Screening Management

در این بخش می توانیم برای کاربران محدودیت هایی اعمال کنیم. مثلا اینکه کاربر نتواند در Share Folder خود Email File  یا Audio File بگذارد.

File Screen Template

در این قسمت همانند Quota Template یک سری تمپلیت آماده وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از همین Template ها استفاده کنیم و یا اینکه Template مورد نظر خودمان را بسازیم. برای این کار در فضای سفید کلیک کنید و بر روی گزینه Create File Screen Template کلیک می کنیم.

File Server

در قسمت File Name Template یک نام برای تمپلیت مان  تایپ کنیم.

در قسمت File Group می توانیم محدودیت هایی که می خواهیم اعمال کنیم را انتخاب کنیم.

File Server

File Screen

ابتدا از قسمت سمت راست  File Screen را انتخاب می کنیم، سپس در فضای سفید کلیک می کنیم و بر روی گزینه  Create File Screen کلیک می کنیم.

File Server

بر روی Browse کلیک کرده و Share Folder مورد نظرمان که می خواهیم این محدودیت ها بر روی آن اعمال شود را انتخاب می کنیم.

File Server

در قسمت Drive Properties from this file screen template همان Template را که در بخش File Screen Template را ساختیم انتخاب می کنیم. و در انتها بر روی Create کلیک می کنیم.

File Server

 

در واقع هدف از نصب و راه اندازی فایل سرور همین است که ادمین بتواند کاربران را کنترل کند که چه فایل هایی با چه میزان حجمی می توانند به اشتراک  بگذارند.

Storage Management Reporter

اگر فردی بیشتر از حجمی که برایش در نظر گرفته شده است استفاده کند Log آن را به ما گزارش می دهد.

File Server

برروی گزینه ی Storage Reports Managment راست کلیک کرده و گزینه ی Schedule a New Reports Task  را انتخاب می کنیم.

فایل سرور چیست

در قسمت اول از ما نام reports را می خواهد. در قسمت reports data از ما می پرسد که از چه چیزی می خواهید گزارش تهیه کنید. به صورت پیش فرض تیک های انتخاب شده را نگه می داریم. در قسمت report formats  نوع خروجی گزارشی که می خواهیم بگیریم را از ما می پرسد. ما در اینجا DHTML را انتخاب می کنیم.

File Server چیست

در تب scope مکان فایلی که می خواهیم گزارش در آن ذخیره شود را وارد می کنیم.

کنسول مدیریتی فایل سرور

در تب delivery می توانید ایمیل خود را برای فرستادن گزارش ها وارد کرده و فعال کنید. با زدن تیک این گزینه فعال می شود.

file server resource manager

در تب Schedule زمان و روز گزارش گیری را وارد تنظیم می کنیم. می تواند به صورت هفتگی و در روز های خاصی در هفته انتخاب شود یا به صورت ماهانه و در روز های خاصی از ماه انجام شود. به عنوان مثال ما زمان را ساعت 12 شب و به صورت هفتگی در روز های شنبه، سه شنبه و جمعه در نظر گرفتیم. روی ok کلیک می کنیم.

پیکربندی فایل سرور

همانطور که مشاهده می کنید screens  اعمال شده است.

برای گزارش گیری می توان روی ریپورت ساخته شده راست کلیک و گزینه ی Run Report Task Now  را انتخاب کرد.

گزارش گیری در فایل سرور

دو گزینه مشاهده می کنید که با زدن گزینه ی اول فقط نتیجه به ایمیل شما ارسال می شود و با زدن گزینه ی دوم می توانیم عملیات گزارش گیری را ببینیم، روی ok کلیک کرده و ریپورت می گیریم.

نصب و پیکربندی File Server2022

Classification Properties

در این بخش ما می توانیم یک شرط تعریف کنیم و در مراحل بعد کارایی آن برای شما مشخص می شود.

به قسمت File Server Resource Manager رفته و برروی گزینه ی Classification Properties راست کلیک می کنیم گزینه ی Create Local Property را انتخاب می کنیم.

در تب general در قسمت name نام شرط، در قسمت description توضیحات شرط و در قسمت بعد می توان نوع شرط را مشخص کرد که بله یا خیر باشد به عنوان مثال ما روی بله می گذاریم سپس ok می کنیم.

ویژگی های فایل سرور

در حال حاضر شرط ما ساخته شد، اما مقدار شرط در قسمت بعد مشخص می شود که بله یا خیر باشد.

Classification Rule

در این تب می توان مشخص کرد که Classification Properties روی چه Folder اعمال شود و مقدار آن را می توان مشخص کرد و اعلام می کند اگر چه چیزی را پیدا کرد اجرا شود. بر رو گزینه ی Classification Rules راست کلیک کرده و  گزینه ی Create Classification Rule را انتخاب می کنیم.

راه اندازی فایل سرور در ویندوز سرور 2022

در تب general در قسمت name نام  Rule، در قسمت description توضیحات Rule را می نویسیم.

در تب scope مکان فایلی که می خواهیم Rule بر روی آن اعمال شود را تعیین می کنیم.

File Server 2022

در تب  clasification، ما باید classification properties ای که ایجاد کردیم را انتخاب و مقدار آن را مشخص کنیم. در قسمت property از ما می خواهد یک property انتخاب کنیم. ما در اینجا تنها یک property  داریم، پس همان را انتخاب می کنیم و مقدار property را برابر با No یا Yes قرار می دهیم. ما در اینجا yes را انتخاب کردیم. سپس روی گزینه ی configure کلیک  می کنیم.

در این بخش از ما می پرسد که دنبال چه چیزی بگردد، اگر Expression Type را بر روی  String Case-sensitive قرار دهید خیلی سخت گیری می کند.  به عنوان مثال، اگر شما بخواهید که به دنبال Ts بگردد، حتی Ts را به این شکل ts پیدا نمی کند. نوع دوم String است که  سختگیری کمی دارد مثلا اگر شما بخواهید که Test را پیدا کند به این شکل نیز  teST را پیدا می کند.

Classification Rules  ما اعمال شد.

File Management Task

در این قسمت می توانیم تعیین کنیم که اگر شرط ما درست بود چه کاری انجام دهد مثلا folder را انتقال دهد. برروی گزینه ی File Management Task راست کلیک می کنیم. گزینه ی Create File Management Task  را انتخاب می کنیم.

File Management در فایل سرور

در تب general در قسمت name یک نام  و در قسمت description توضیحات File Management Task را می نویسیم.

File Management Task در فایل سرور

در تب scope از ما مکان فایلی را می خواهد که شرط را روی آن اعمال کردیم. بر روی add کلیک کرده و فولدر را انتخاب می کنیم.

File Management Task در فایل سرور

در این بخش از ما می پرسد چه عملکردی انجام دهد، می توانیم بگوییم که اگر شرط درست بود فایل هایی که پیدا کرده را به یک مسیر دیگر انتقال دهد. برای دادن مسیر روی گزینه browse کلیک می کنیم و مسیرمان را تعیین می کنیم.

در تب notification می توانیم تعین کنیم که اگر فایل ها را انتقال داد چگونه به ما اطلاع دهد. روی گزینه ی add کلیک می کنیم.

file server 2022

یک تب جدید باز می شود. در تب اول با زدن تیک اول به ما ایمیل می دهد. ایمیل را وارد کنیم در قسمت بعد موضوع ایمیل را وارد می کنیم. بخش اخر متن ایمیل را می خواهد.

file server 2022

در تب event log با فعال کردن آن برای ما لاگ می اندازد. موضوع لاگ را می توانیم وارد کنیم. از قسمت command هم طبق روال قبل گذر کرده و بر روی ok کلیک  می کنیم.

file server 2022

در تب report در قسمت logging از ما می پرسد که لاگ چه چیزهایی را بیاندازد، در قسمت report formats از ما می پرسد که با چه فرمت هایی ریپورت بگیرد. در اینجا ما DHTML و HTML را انتخاب کرده ایم، در تب delivery با فعال کردن ایمیل، برای ما ایمیل ارسال می شود.

file server 2022

در تب Condition از ما Classification property می خواهد برای دادن Classification property روی گزینه Add کلیک می کنیم.

در کادر اول نام property را وارد می کنیم و در کادر آخر مقدار را برابر Yes یا No قرار می دهیم.

در تب Schedule ، زمان و روزی که می خواهیم این Task اجرا شود را وارد می کنیم. می تواند به صورت هفتگی و در روز های خاصی در هفته و یا به صورت ماهانه و در روز های خاصی از ماه انجام شود. به عنوان مثال ما زمان آن را ساعت 12 شب و به صورت هفتگی در روز های یکشنبه، سه شنبه، پنج شنبه قرار داده ایم. روی ok کلیک می کنیم.

نصب و پیکربندی فایل سرور 2022

همانطور که مشاهده می کنید  Task ما اجرا شده است.

فایل سرور 2022

 

برای نصب و راه اندازی File Server 2022 می توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

هیواشبکه

خدمات ما در مجموعه هیواشبکه شامل :

شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر  مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار

آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=74526
اشتراک گذاری:
سپیده حسین زاده
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد نصب و راه اندازی File Server 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.