0

سرورهای تیغه ای  Blade server

787 بازدید
Blade server

سرورهای تیغه ای Blade server

 

مقدمه :

اولین معماری سرورهای تیغه ای توسط Christopher Hipp و David Kirkeby در سال 2001 ارائه شد.  این افراد اعضای شرکتی به نام RLX بودند که اکثرا از کارکنان اسبق شرکت Compaq تشکیل می شد. شرکت RLX Technologies در سال 2005 به مالکیت شرکت HP درآمد. نام سرور تیغه ای هنگامی به وجود آمد که محققان توانستند کارتی شامل پردازنده، حافظه، درگاه ورودی و خروجی ، و ذخیره ساز Flash طراحی کنند. این امر به تولید کنندگان اجازه داد تا یک سرور کامل را به همراه سیستم عامل و نرم افزار های مورد نیازش روی یک کارت جاسازی کنند.

بنابراین کارت ها می توانستند به طور مستقل روی شاسی نصب شوند و به صورت مستقل عملیات را انجام دهند . مهمترین مزیت های این روش استفاده کمتر از فضا، بهره وری بسیار بالاتر انرژی، خنک سازی آسان و مدیریت آسان شبکه است. این بهره وری بالا به دلیل استفاده مشترک از منابع در سیستم است که اتلاف را کاهش می دهد. بنابراین استفاده از سیستم های تیغه ای باعث کاهش چشمگیر هزینه های کلی مشتری (Total Cost of Ownership-TCO) می شود.

 BL چیست :

BL مخفف کلمه Blades Line بوده و به رده سرورهای تیغه ای اچ پی ( Blade Series ) اطلاق میگردد .  خط تولید سرورهای تیغه ای HP ProLiant BL در شرکت اچ پی برای سازمانهایی که به دنبال سرورهایی جهت پردازش موازی و یا افزایش قدرت محاسابت و همچنین سازمانهایی که نیاز به تعداد زیادی سرور در فضای محدود دارند بسیار مناسب هستند .   این سری از سرورها در دو گروه 400c  و 600c تولید می گردند.

سرورهای تیغه ای سیستم هایی هستند که تمامی اجزاء‌ آنها بر روی یک برد قرار دارد . این سیستمها برای سرویس دهی در حجم و ظرفیت بالا طراحی شده اند . در این سرورها پردازش مرکزی بر روی برد اصلی انجام می شود و قسمتهای دیگر سیستم به صورت مجزا قرار دارند و دیوایس های آن به صورت کارت به سیستم متصل می شوند . در این سرورها کیس اصلی دارای برد های مختلفی است که هریک از  بردهای آن مانند کارت های شبکه ، سیستم خنک کننده ،‌ کارت های SCSI و کابلهای برق به صورت جداگانه به سرور متصل می شوند. به این سیستمها میتوان تا چندین برد پردازشی متصل نمود و همه آنها را از طریق یک مدار کنترل کننده ،‌ مدیریت کرد.

سرورهای بلید :

سرورهای تیغه ای ، بوردهایی نازک و ماژولار هستند که هر یک از آنها یک سرور مستقل است و معمولا به یک اپلیکیشن خاص اختصاص داده می‌شود. بلیدها، سرورهایی روی یک کارت مجزا هستند که دارای پردازنده، حافظه، استوریج، کنترلرهای شبکه، کارت HBA و دیگر پورت های I/O است.  هر بلیدسرور با یک موس، کیبورد و مانیتور قابل استفاده است. نتیجه اینکه مصرف انرژی در آن کاهش می‌یابد. بلید سرورها بیشتر در دیتاسنترها استفاده می‌شوند تا هم فضای کمتری اشغال کنند و هم مدیریت سیستمی بهبود یابد.

در اندازه استاندارد  Server Rack، هر رک 4.8 سانتی‌متر عرض و 4.4 سانتی‌متر ارتفاع دارد که حداقل جای ممکن برای قرارگیری تجهیزات است. مهمترین مزیت بلیدها، اشغال فضای کم است. اغلب رک‌ها دارای 42 یونیت هستند یعنی به هر رک می‌توان 42 دستگاه را وصل کرد. اما بلیدها از این قاعده مستثنی هستند و حداکثر 180 سرور در یک بلید سیستم یا 1440 سرور در یک رک می‌توانند قرار گیرند.

اگر شرکت‌های Enterprise به سمت استفاده از سرورهای تیغه ای پیش روند، می‌توانند تجربه شیرینی در زمینه کابل‌کشی داشته باشند زیرا کابل‌کشی مورد نیاز برای نصب بلیدها نسبت به سرورهای ایستاده  (Tower) و رک سرورها، تا 85 درصد کمتر می‌شود. این حجم بسیار کم کابل‌کشی باعث می‌شود ادمین‌های IT زمان کمتری را برای مدیریت زیرساخت صرف کنند و می‌تواند وقت بیشتری را در زمینه دسترس‌پذیری بالا (HighAvailability) صرف کنند.

ویژگی های سرورهای تیغه ای HP  :

  • مناسب برای سازمان های توسعه یافته
  • مدیریت و پیاده سازی ساده و راحت
  • بهبود کارایی دیتاسنترها
  • سادگی مدیریت دیتاسنترها
  • کاهش Downtime تا ۹۰ درصد
  • کاهش مصرف انرژی و هزینه کولینگ
  • صرفه جویی در فضا
  • ظرفیت استوریج کمتری دارد و تنها از دو عدد هارد پشتیبانی می کند.
  • از 8 عدد اسلات حافظه پشتیبانی می کند.
  • از دو کارت شبکه یا Riser Card پشتیبانی می کند (که هم شبکه ای است و هم فیبر نوری)
  • بر خلاف سرورهای Rack mount به Blade Enclosure احتیاج دارند.

قسمت های اصلی یک سیستم بر روی شاسی سرورهای تیغه ای :

منبع تغذیه :

برای تامین انرژی تجهیزات سرور نیاز به یک یا چند منبع تغذیه وجود دارد. حتی سرورهای ضعیف نیز نیاز به منابع تغذیه حجیم و  پرمصرف دارند که اتلاف حرارتی بالایی دارند و مصرف انرژی دستگاه را افزایش می دهند.  اما در سیستم های تیغه ای،  از یک منبع تغذیه مرکزی برای تمام شاسی استفاده می شود. این منبع می تواند به صورت اختصاصی داخل شاسی نصب شده باشد یا به صورت یک منبع تغذیه مستقل به چند شاسی متصل شود.

 

Blade server

این امر موجب کاهش شدید نیاز به منابع تغذیه حجیم جهت ایجاد پایداری می شود. همچنین به دلیل استفاده روزافزون از سیستم های تیغه ای،  منابع تغذیه UPS مختص این سیستم ها طراحی شده اند که به نام BladeUPS  نام گذاری شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

Blade server

خنک کننده :

در هنگام استفاده از سرور، تجهیزات الکتریکی و مکانیکی تولید حرارت می کنند که این حرارت باید از سیستم دفع شود. در سیستم های تیغه ای نیز مانند اکثر سیستم های کامپیوتری از فن ها برای خنک سازی استفاده می کنند. استفاده مشترک سیستم های تیغه ای از انرژی و همچنین خنک سازی سیستم به صورت مشترک ، موجب تولید گرمای کمتر نسبت به سایر دستگاه ها می شود. سیستم های تیغه ای جدیدتر دارای فن های قابل تنظیم ، سیستم کنترل و پایش دما و گاها سیستم خنک سازی با مایعات هستند تا به صورت هرچه کاراتر حرارت را از سیستم دفع کنند.

باید توجه داشت که در سیستم های تیغه ای به علت چگالی بسیار بالاتر،  استفاده از سرورها در هر
(Rack (128 سرور در هر قفسه در سیستم های تیغه ای در مقابل 42 سرور در هر قفسه در سرورهای عادی، در مجموع گرمای بیشتری تولید می شود و در نتیجه نیاز به خنک سازی نیز بیشتر است.

Blade server

شبکه :

سیستم های تیغه ای عموما شامل کنترلر شبکه برای اترنت (Ethernet) و یا شامل آداپتور برای سیستم های ذخیره ساز Fibre Channel هستند. همچنین ممکن است از آداپتور شبکه یکپارچه استفاده کنند که می تواند هردو را از طریق کانال فیبر روی اینترفیس اترنت با هم ترکیب کنند. عموما سیستم های تیغه ای شامل یک اینترفیس متصل به مادربرد هستند و بقیه اینترفیس ها توسط کارت ها به سیستم اضافه می شوند. یک سیستم تیغه ای می تواند پورت های خارجی مستقلی داشته باشد که اینترفیس شبکه مربوط به هر تیغه بتواند به آن متصل شود. همچنین سیستم تیغه ای می تواند تمامی اینترفیس ها را به دیوایس های ارتباط داخلی (مثلا سوییچ ها) مرتبط کند.

Blade server

ذخیره سازی :

با اینکه کامپیوترهای عادی که از هارددیسک ها برای نگه داری اطلاعات، سیستم عامل و برنامه های کاربردی استفاده می کنند اما نگهداری این اطلاعات به صورت داخلی شاید همیشه مورد نیاز نباشد. بسیاری از متودهای ارتباطی مثل ,SATA SAS,  iSCSI و FireWire  به آسانی به خارج از سرور متصل می شوند و در سرورهای تیغه ای می توان آنها را به شاسی متصل کرد. با این کار می توان عملا سیستم هایی با حجم کمتر و سرعت بالاتر داشت.  همچنین امکان بوت سیستم های تیغه ای توسط شبکه SAN اجازه استفاده از سرور بدون هارد دیسک را می دهد که باعث افزایش سرعت و کاهش فضای مورد نیاز می شود.

 Blade server

ماژول های دیگر :

سیستم های تیغه ای به علت ماهیت ماژولار بودن خود، یک متود استاندارد را برای انتقال سرویس ها به دیوایس های کامپیوتر فراهم می آورد. از همین جهت، می توان از دیوایس های دیگری نیز در این سیستم به منظور تکمیل سرویس های مورد نیاز استفاده کرد.  استفاده از ماژول های تیغه ای سوییچ، روتر، ذخیره ساز، SAN و … می تواند تمامی سرویس های مورد نیاز را به به سیستم اضافه کند.

 

Blade server

 

 

برای مشاهده ی کلیه ی آموزشهای مربوط به سرورهای HP میتوانید بر روی همین لینک کلیک کنید.

هیواشبکه

ما در مجموعه هیواشبکه شامل :
شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=15860
اشتراک گذاری:
مصطفی فدایی
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سرورهای تیغه ای  Blade server

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.