Content Delivery Network چیست؟
یک شبکه تحویل محتوا (CDN) به یک گروه سرور توزیع شده از لحاظ جغرافیایی اشاره دارد که جهت افزایش سرعت تحویل محتوای اینترنتی با هم کار می کنند. شبکه های تحویل محتوا یکی از مهمترین مؤلفه های اینترنت امروزه است. این تکنولوژی از اواخر دهه 90 به منظور به حداکثر رساندن پهنای باند، بهبود دسترسی و حفظ صحیح از طریق تکرار محتوا و نزدیک کردن محتوا به کلاینت ها پیشنهاد شده بود.
با استفاده از CDN ها، محتوای وب (تصاویر، ویدیوها، فایلهای CSS و فایلهای جاوااسکریپت) در سرورهای کش نزدیک به کاربران توزیع شده و در نتیجه برنامه های قابل اعتماد و سرویس های وب، به سرعت برای کاربران فراهم می شود. محبوبیت خدمات این شبکه همچنان رو به رشد است و امروزه اکثر ترافیک وب (از جمله ترافیک سایتهای مهم مانند Facebook ، Netflix و Amazon) از طریق این شبکه، انجام می شود.
ساختار CDN
یک محیط تحویل محتوای دارای خوشه های وب سرور تکرار شونده است که در لبه شبکه قرار داشته و کاربران نهایی به آنها وصل شده اند. ارائه دهنده محتوا می تواند برای ارائه سرویس خود در یک ارائه دهنده سرویس CDN ثبت نام کند و محتوای را در سرور ها قرار دهد و درصورت تقاضای کاربران برای ورود در وب سایت، محتوای وب سایت مورد نظر در CDN هایی در سراسر دنیا لود میشود و نسبت به مکان کاربر نزدیک ترین سرور CDN انتخاب شده و اطلاعات برایش بارگذاری میشود.
بنابراین، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است کاربر به طور ناخودآگاه با یک سرور CDN نزدیک به خود ارتباط برقرار کرده و فایل ها را از آن سرور بازیابی می کند.
مسیریابی درخواست کاربران در CDN
یک سیستم درخواست-مسیریابی، مسئول مسیریابی درخواست های مشتری به یک سرور مناسب برای تحویل محتوا است. این سیستم درخواست کلاینت را به نزدیک ترین سرور هدایت می کند و از مجموعه ای از معیارها مانند مجاورت شبکه، میزان تأخیر و فاصله استفاده می کند .
شکل زیر نمای سطح بالایی از مسیریابی درخواست کاربران در یک محیط CDN را نشان می دهد. جریان تعامل به صورت مراحل زیر است:
- کلاینت با تعیین URL سایت مورد نظر در مرورگر وب، از سایت ارائه دهنده محتوا درخواست می کند. درخواست کلاینت به سرور مبداء آن هدایت می شود.
- هنگامی که سرور مبدا درخواستی را دریافت می کند، تصمیم می گیرد فقط محتوای اصلی (به عنوان مثال صفحه فهرست وب سایت) را که می تواند از سرور مبدا آن ارائه شود، ارائه دهد.
- برای حفظ پهنای باند (برای مطالب پر درخواست و مکرر) سرور اصلی ارائه دهنده محتوا، درخواست کلاینت را به ارائه دهنده CDN هدایت می کند.
- ارائه دهنده CDN با استفاده از الگوریتم انتخاب اختصاصی، نزدیک ترین سرور به کلاینت را انتخاب می کند تا بتواند مطالب درخواستی را ارائه دهد.( برای تشخیص مکان فعلی کاربر از تشخیص IP و همچنین مسیریابی جغرافیایی استفاده میکند تا دقیقترین مکان را تشخیص و نزدیکترین سرور را به درستی انتخاب کند)
- سرور انتخابی محتوای را از سرور اصلی دریافت می کند، به درخواست کلاینت سرویس می دهد و آن را برای سرویس دهی درخواست بعدی ذخیره می کند.
فواید استفاده از CDN
- بهبود زمان بارگذاری وب سایت
- کاهش هزینه های پهنای باند
- افزایش در دسترس بودن محتوا و افزونگی
- بهبود امنیت وب سایت
شبکه تحویل محتوا ممکن است امنیت را با فراهم کردن کاهش حملات DDoS ، بهبود گواهینامه های امنیتی و بهینه سازی های دیگر بهبود بخشد.
- زیرساخت های با ظرفیت بالا
ممکن است سازمانی هاست خوبی داشته باشد اما احتمالاً ظرفیت و مقیاس پذیری ارائه شده توسط گوگل، مایکروسافت یا یاهو. ندارد؛ CDN ها می توانند گزینه ی خوبی برای افزایش دسترسی، کاهش تأخیر شبکه و از بین رفتن بسته باشند.
برخی از بهترین ارائه دهنده های CDN – ارزیابی شده در سال 2020
چند ویژگی مهی که یک ارائه دهنده CDN خوب باید داشته باشد:
- پوشش جهانی
- دارای ویژگی امنیتی عالی
- کارایی بالا
- پشتیبانی از ترافیک وب مدرن
کلیه تامین کنندگان CDN های خوب باید از SSL پشتیبانی کنند، که یک معیار اصلی امنیتی است که همه سایت های مدرن باید داشته باشند. علاوه بر این ، HTTP / 2 و IPv6 را نیز باید پشتیبانی کنند.
در ادامه لیستی از بهترین ارائه دهنده های این شبکه را عنوان می کنیم.
- Cloudflare
- Fastly
- KeyCDN
- STACKPATH
- Incapsula
- KeyCDN
- Amazon CloudFront
- Akamai
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.