اردیبهشت 25, 1403
0

کاربرد سرویس windows server backup در ویندوز سرور

1576 بازدید

 

کاربرد سرویس windows server backup در ویندوز سرور

 

کاربرد سرویس windows server backup در ویندوز سرور2012 و 2016 : یکی از کارهای مهمی که در یک شبکه انجام می شود گرفتن Backup کامل از اطلاعات موجود برروی سرور می باشد. این اطلاعات می تواند از اکتیودایرکتوری و دیگر سرویس های موجود که برروی سرور نصب است گرفته شود. زمانی که سرور و اطلاعات اکتیودایرکتوری به مشکل بر می خورد تقریبا همه سرویس هایی که در شبکه راه اندازی کرده اید به این سرویس وابسته هستند ، شیرپوینت ، ارتباطات اینترنت و سیستم اکانتینگ شبکه ، پایگاه های داده و ورود کاربران به سیستم …. همه و همه در یک آن دچار مشکل بزرگی خواهند شد و ممکن است اطلاعات شما به یکباره از دست برود. در اینجاست  که اگر از قبل به چنین روزی فکر کرده باشید گزینه Backup باعث می شود کار شما را راحت تر کند.

سه نکته کلیدی در خصوص سرویس windows server backup

همیشه و در همه حال فراموش نکنید که سه نکته بسیار بسیار مهم در شبکه وجود دارد که در صورت رعایت این سه نکته در شبکه ، یک مدیر شبکه کمتر به مشکل برخواهد خورد. نکته اول Backup ، نکته دوم از نکته اول هم مهمتر می باشد  و آن هم Backup است و در نهایت نکته سوم که آخرین و مهمترین گزینه در این ها   می باشد باز هم Backup است. پس هیچوقت این نکات را برای بقای کاری خود فراموش نکنید.

برای استفاده از  سرویس windows server backup به روش زیر عمل کنید.

وارد سرور موردنظر شده و server manager  اجرا کنید و در صفحه ای ک باز شده برروی  add roles and features  رفته و سرویس windows server backup  را انتخاب کرده و برروی next  کلیک کرده و برروی install  کلیک کنید.
  بعد از اینکه سرویس نصب شد وارد tools  ویندوز سرور شده و سرویس windows server backup  را اجرا کنید.

 

بکاپ گیری با استفاده از سرویس windows server backup

بعد از اجرای سرویس موردنظر از سمت چپ روی local backup  انتخاب کنید و از سمت راست برروی backup once  کلیک کنید.

در صفحه دیگری که ظاهر می شود در این بخش  different options را انتخاب کنید و برروی next کلیک کنید.

 

در صفحه بعد اگر گزینه  full server را انتخاب کنید تمام بخش های سرور شما مثل فایل و سرویس هایی که برروی سرور نصب است بکاپ گرفته می شود که باید حجمی برابر 10  گیگ  فضا برای ذخیره فایل بکاپ در سیستم داشته باشد تا عملیات بکاپ از کل سرورشما انجام شود.
برای این آموزش custom  انتخاب کنید و برروی next  کلیک کنید.

 در صفحه بعد باید بخش هایی که نیاز به بکاپ از سرور خود دارید انتخاب کرده که برای این کار گزینه add item  انتخاب کنید.

در صفحه بعد برای اینکه از اطلاعات اکتیو دایرکتوری بکاپ مورد نظرتان را تهیه کنید system state  را انتخاب کرده و بر روی ok  کلیک کنید.

بعد از این که فایل به لیست موردنظرتان اضافه شد برروی next  کلیک کرده و در صفحه بعد باید محل ذخیره سازی فایل بکاپ از سرور خودرا انتخاب کنید.

*اگر سرور مورد نظرتان برروی ماشین مجازی اجرا می شود کافی است سرور خود را خاموش کرده و یک هارد مجازی برای سرور خود اختصاص دهید تا بتوانید فایل بکاپ که تهیه می کنید در درایوی که ایجاد کردید قرار دهید *

نکته: دو بخش در شکل زیر وجود دارد که به نام های  local drives , remote share folder  می باشد.

در remote share folder می توانید فایل های بکاپ گرفته شده را در مسیر شبکه ذخیره کنید اگر این گزینه انتخاب شود صفحه ای باز می شود که می توانید ای پی سرور مورد نظر و پوشه ای که share  شده را وار کنید و فایل بکاپ در آن قرار گیرد. در این بخش گزینه  local drives  را انتخاب کرده و برروی next  کلیک کنید.

در این صفحه  یک درایو را درسیستم خود برای ذخیره فایل بکاپ انتخاب کنید.

  برروی next  کلیک کرده و در صفحه بعد برروی گزینه backup  کلیک کرده کرده تا یک بکاپ از system state  که انتخاب کردید در مرحله قبل تهیه شود.

در صفحه بعد با توجه به سرویس هایی که برروی سرورتان نصب شده عملیات بکاپ گیری مدتی طول می کشد.

برروی close کلیک کنید فایل بکاپ شما که از سیستم خود تهیه کردید را در سرویس windows server backup  مشاهده می کنید.

با کارهایی که صورت گرفت توانستید از سرور خود بکاپ تهیه کنید.

بکاپ گیری با زمانبندی

درواقع می توان یک زمان بندی هم برای سرور خود مشخص کرد تا از سیستم شما هر چند وقت یک بار به صورت خودکار این کار صورت بگیرد که می توان با گزینه backup schedule  این عملیات مدیریت کرد که در انتهای این مقاله توضیحاتی مربوط به این بخش هم داده می شود.
در مرحله بعد میخواهیم عملیات restore از فایل بکاپی که تهیه کردید توضیح دهیم این کار برای زمانی به کار می آید که اگر یه زمانی تمام اطلاعات سرور خود را به یک باره از دست دادید می توانید از این فایل بکاپ که تهیه کردید استفاده کنید و اطلاعات قبلی خودرا برروی سرور مجددا راه اندازی کنید.

برای شروع وارد بخش backup شده در تصویر قبل از منوی سمت راست آن  گزینه recover  انتخاب کنید.

در صفحه بعد گزینه this server  انتخاب و next  کلیک کنید.

در صفحه بعد زمان آخرین backup  از سیستم که گرفتید را به شما نشان می دهد (system state ) بخش recoverable items نوع بکاپ مشخص شده که از چه قسمت سیستم بکاپ گرفته شده است.

در این بخش گزینه system state  را انتخاب کنید و برروی next  کلیک کنید.

 

در صفحه بعد گزینه alternate location را انتخاب و آدرس محلی که فایل بکاپ از آن تهیه کردید و درایو ویندوز شما بوده است را وارد کنید و برروی next  کلیک کنید.

در صفحه دیگر گزینه recover  را انتخاب کنید در صفحه دیگر بعد از شروع کار برروی close  کلیک کنید.

اگر از لیست موردنظر برروی recover  دوبار کلیک کنید قسمت progress  ظاهر شده که نحوه انتقال اطلاعات را در بخش های موردنظر مشخص می کند.

 

همان طور که گفتیم برای بخش زمان بندی گزینه backup schedule  انتخاب کنید.
در صفحه که برایتان باز می شود برروی next کلیک کنید.
در صفحه بعد custom  و گزینه system state  را همانند روش قبل به لیست خود اضافه کنید و بر روی next بزنید.
در صفحه time باید ساعت مشخص شده برای ساخت بکاپی که انجام دادید انتخاب کنید و برروی next  کلیک کنید.
در صفحه بعد destination type گزینه دوم را انتخاب و برروی next کلیک کنید.
در صفحه بعد درایوی را برای ذخیره کردن backup  وارد کرده و در انتها برروی finish  کلیک کنید تا در زمان موردنظر این عملیات انجام شود.

 

هیواشبکه

ما در مجموعه هیواشبکه شامل :
شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.

 

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=12905
اشتراک گذاری:
آرش صفرزاده
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کاربرد سرویس windows server backup در ویندوز سرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.