اردیبهشت 27, 1403
0

آشنایی با NAS Storage

1799 بازدید
NAS Storage

NAS Storage چیست و چگونه کار می کند؟

ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS Storage)، ذخیره سازی فایل های اختصاصی است که چندین کاربر و دیوایس های کلاینتی مختلف را قادر می سازد داده ها را از یک دیسک متمرکز شده، بازیابی کنند. کاربران در یک شبکه محلی (LAN) از طریق اتصال استاندارد اترنت به فضای ذخیره سازی مشترک دسترسی پیدا می کنند. NAS Storageها معمولاً صفحه کلید یا نمایشگر ندارند و با یک ابزار مبتنی بر مرورگر پیکربندی و مدیریت می شوند. هر NAS به عنوان یک گره شبکه مستقل روی شبکه قرار دارد، که توسط آدرس پروتکل اینترنت (IP) منحصر به فرد خود تعریف شده است.

آنچه بیشتر NAS را توصیف می کند سهولت دسترسی ، ظرفیت بالا و هزینه نسبتاً کم است. دستگاه های NAS زیرساخت هایی را برای تلفیق فضای ذخیره سازی در یک مکان و پشتیبانی از کارهایی مانند بایگانی و پشتیبان گیری و یک سطح ابری فراهم می کنند.

NAS و شبکه های منطقه ذخیره سازی (SAN) دو نوع اصلی ذخیره سازی شبکه ای هستند. NAS داده های بدون ساختار،مانند صوتی، تصویری، وب سایت ها، پرونده های متنی و اسناد Microsoft Office را مدیریت می کند. SAN ها عمدتا برای ذخیره سازی بلوک در پایگاه داده طراحی شده اند، همچنین به عنوان داده های ساخت یافته شناخته می شوند.

فضای ذخیره سازی متصل به شبکه برای چه استفاده می شود؟

هدف NAS Storage این است که کاربران بتوانند به طور موثرتری با یکدیگر همکاری داشته و به اشتراکگذاری فایل بپردازند، به ویژه تیم های کاری که از راه دور یا در مناطق زمانی مختلف قرار دارند. NAS به روتر بی سیم متصل می شود و دسترسی به پرونده ها و پوشه ها از هر دستگاه متصل به شبکه را برای محیط های کاری توزیع شده آسان می کند. سازمان ها معمولاً محیط NAS را به عنوان پایه ای برای یک ابر شخصی یا خصوصی مستقر می کنند.

NAS Storage

محصولات NAS در ظرفیت و ابعاد مختلفی وجود دارد که برای استفاده در شرکت های بزرگ و همچنین دفاتر خانگی یا مشاغل کوچک طراحی شده اند. NAS Storageها معمولاً حاوی حداقل دو جایگاه درایو هستند.

قبل از NAS ، شرکت ها مجبور بودند صدها یا حتی هزاران سرور فایل گسسته را پیکربندی و مدیریت کنند. برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی، دستگاه های NAS با دیسک های بزرگتر مجهز شدند.

فضای ذخیره سازی متصل به شبکه به درایوهای دیسک سخت (HDD) برای ارائه داده متکی است. نوع HDD انتخاب شده برای NAS توسط برنامه های کاربردی تعیین می شود. به عنوان مثال اشتراک صفحات Microsoft Excel یا اسناد Word با همکاران، انجام پشتیبان گیری دوره ای از داده ها، یک کار معمول است.

برعکس ، استفاده از NAS برای رسیدگی به حجم زیادی از فایل های تصویری و یدیویی، به دیسک های ظرفیت بزرگتر، حافظه بیشتر و پردازش شبکه قدرتمندتر نیاز دارد.

مثال هایی از ظرفیت استفاده NAS Storage

در خانه ، مردم اغلب از سیستم NAS برای ذخیره فایلهای چندرسانه ای یا تهیه پشتیبان استفاده می کنند. ممکن است صاحبان خانه برای مدیریت ذخیره سازی تلویزیون های هوشمند، سیستم های امنیتی و سایر اجزای اینترنت مبتنی بر مصرف کننده (IoT) به NAS اعتماد کنند.

در یک شرکت ، NAS Storage می تواند به منظور جایگاهی برای بایگانی و بازیابی داده ها باشد. اگر دستگاه NAS حالت سرور داشته باشد، می تواند ایمیل، فایل های تصویری و ویدیویی یا پایگاه داده را نیز ارائه دهد.

برخی از محصولات سطح بالاتر NAS دارای دیسک های کافی برای پشتیبانی از RAID هستند، پیکربندی ذخیره سازی که چندین دیسک سخت را به یک واحد منطقی تبدیل می کند تا عملکرد، در دسترس بودن بالا (HA) و افزونگی را افزایش دهد.

مزایای NAS

ازجمله مزایای NAS Storage می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ظرفیت مقیاس زدایی: افزودن ظرفیت ذخیره سازی بیشتر به NAS، به آسانیِ افزودن دیسک های سخت بیشتر است. نیازی نیست که سرورهای موجود را به روز کنید یا جایگزین کنید. فضای ذخیره سازی جدید را می توانید بدون خاموش کردن NAS در دسترس قرار دهید.

عملکرد: از آنجا که NAS به سرویس دادن فایل ها اختصاص دارد، مسئولیت سرویس دهی فایل را از سایر دستگاه های شبکه برطرف می کند. و از آنجا که NAS برای موارد استفاده خاص (مانند داده های بزرگ یا ذخیره سازی چندرسانه ای) تنظیم شده است، کاربران می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

راه اندازی آسان: معماری NAS اغلب با اسکریپت های ساده یا حتی به عنوان دستگاه هایی که از قبل با یک سیستم عامل ساده نصب شده اند ارائه می شود. در واقع مدت زمان تنظیم و مدیریت سیستم را بسیار کاهش می دهد.

قابلیت دسترسی: هر دستگاه شبکه ای به NAS دسترسی دارد.

تحمل خطا: NAS می تواند برای پشتیبانی از دیسک های تکثیر شده،و با استفاده از قابلیت RAID برای اطمینان از یکپارچگی داده ها، قالب بندی شود.

دسته بندی محصولات NAS

دستگاه های NAS بر اساس تعداد درایوها، پشتیبانی از درایو، ظرفیت درایو و مقیاس پذیری در سه دسته گسترده قرار می گیرند.

NAS پیشرفته یا سازمانی: NAS پیشرفته مورد نیاز شرکتهایی است که نیاز به ذخیره مقدار زیادی داده، از جمله ایمیج های ماشین مجازی دارند. Enterprise NAS قابلیت دسترسی سریع و خوشه بندی NAS را فراهم می کند. مفهوم خوشه بندی به عنوان راهی برای رفع اشکالات مرتبط با NAS سنتی مطرح شد.

به عنوان مثال ، اگر یک دستگاه NAS بطور خاص به عنوان ذخیره ساز اصلی سازمان استفاده شود، احتمال ایجاد یک نقطه خرابی را ایجاد می کند. راه های مقابله با این امر شامل گسترش برنامه های کاربردی مهم و داده ها در چندین نقطه مختلف و رعایت پشتیبان گیری منظم است. فروشندگان، سیستم های خوشه ای NAS را برای مقابله با پراکندگی NAS ارائه می دهند. یک سیستم فایل توزیع شده (DFS) همزمان با چندین دستگاه NAS کار می کند تا دسترسی به همه پرونده های خوشه را بدون توجه به گره فیزیکی که در آن قرار دارد، فراهم کند.

NAS سطح میانی: سطح میانی NAS مشاغلی را در خود جای داده است که به چند صد ترابایت (TB) داده نیاز دارند. با این وجود دستگاه های NAS Midmarket نمی توانند به صورت خوشه ای درآیند با این حال ، اگر چندین دستگاه NAS مورد نیاز باشد، می تواند منجر به ایجاد سیستم فایل شود.

NAS سطح پایین یا رومیزی: NAS سطح پایین برای مشاغل کوچک و کاربران خانگی است که به فضای ذخیره سازی مشترک محلی نیاز دارند. این نوع در حال تغییر به سمت مدل NAS ابری است که توسط محصولاتی مانندSoftNAS Cloud, Blue Chip’s Virtual NAS از فروشندگان ذخیره ساز قدیمی ارائه می شود.

NAS Storage

فروشندگان پیشرو در NAS Storage و ذخیره سازی پرونده

سیستم های NAS را می توان به طور کامل پر از دیسک خریداری کرد، یا ممکن است مشتریان یک شاسی بدون دیسک خریداری کرده و HDD را از فروشنده مورد نظر خود خریداری و اضافه کنند. سازندگان درایو سیگیت ، وسترن دیجیتال و دیگران به طور معمول با فروشندگان NAS همکاری می کنند تا رسانه های ذخیره سازی متصل به شبکه را تولید و واجد شرایط کنند.

برخی از فروشندگان لوازم NAS Storage شامل موارد زیر است:

  • Fujitsu
  • Hewlett Packard Enterprise (HPE)
  • Huawei
  • IBM
  • Lenovo
  • QNAP Systems Inc
  • Seagate
  • SoftNAS
  • Western Digital Corp

آینده ذخیره سازی متصل به شبکه چیست؟

با گذشت زمان ، عملکرد پایه دستگاه های NAS برای پشتیبانی از مجازی سازی گسترش یافته است. محصولات پیشرفته NAS همچنین می توانند از تکثیر داده ها ، ذخیره ساز فلش ، دسترسی به چند پروتکل و تکثیر، پشتیبانی کنند.

برخی از دستگاه های NAS دارای سیستم عامل استاندارد مانند Microsoft Windows هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است سیستم عامل اختصاصی یک فروشنده را اجرا کنند. اگرچه IP متداول ترین پروتکل انتقال داده است، اما برخی از محصولات NAS می توانند از پروتکل های اضافی پشتیبانی کنند:

  • سیستم پرونده شبکه (NFS)
  • تبادل بسته کارهای اینترنتی (IPX)
  • رابط کاربری تمدید NetBIOS (NetBEUI)
  • بلوک پیام سرور (SMB)
  • سیستم پرونده مشترک اینترنت (CIFS)

علاوه بر این، دستگاه های پیشرفته NAS ممکن است از Gigabit Ethernet (GigE) برای انتقال سریعتر داده ها در شبکه پشتیبانی کنند.

 

 

هیواشبکه

خدمات ما در مجموعه هیواشبکه شامل :

شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=57508
اشتراک گذاری:
مونا ارادتی
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد آشنایی با NAS Storage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.