0

آسیب پذیری Winshock

701 بازدید
آسیب پذیری WinShock

آسیب پذیری WinShock

در این مقاله هدف معرفی و بررسی آسیب پذیری WinShock میباشد که یک آسیب پذیری امنیتی بحرانی است. این آسیب پذیری در سیستم عامل های ویندوز شرکت مایکروسافت در نوامبر ۲۰۱۴ کشف شد. به دلیل گستردگی و امکان سوءاستفاده از این آسیب پذیری، آن را جزو تهدیدات جدی برای کاربران و سازمان ها در نظر میگیرند. به همین دلیل در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

 

آسیب پذیری WinShock 

این آسیب پذیری به طور رسمی با نام CVE-2014-6321 شناخته میشود، آسیب پذیری WinShock  بر روی سیستم قربانی اقدام به اجرای کد بدون نیاز به دسترسی Admin میکند و باعث عدم دسترسی به سرویسها میشود و معمولا نرم افزارهای به روز نشده میتواند مستعد تاثیر پذیری از این نوع آسیب پذیری باشند، این آسیب پذیری مربوط به بسته امنیتی Microsoft Secure Channel  در نسخه های ویندوزی که در ادامه لیست میشود مشاهده شده است.

آسیب پذیری Winshock

نسخه های ویندوز آسیب پذیر:

Microsoft windows server 2003 SP2
Windows Vista
Microsoft windows server 2008 SP1
windows 7 SP1
windows 8
windows 8.1
Microsoft windows server 2012 Gold and R2
windows RT Gold and 8.1

 

درک بسته امنیتی Schannel

بسته Schannel (Secure Channel) بخش مهمی از معماری امنیتی ویندوز میباشد. این بسته امنیت رمزنگاری برای پروتکل های ارتباطی مختلف، از جمله SSL و TLS را فراهم میکند. این پروتکل ها برای تامین امنیت داده های رد و بدل شده بین کلاینت و سرور استفاده میشوند و تضمین میکنند که اطلاعات به صورت محرمانه و سالم منتقل شوند.

آسیب پذیری WinShock به طور خاص این سیستم را هدف قرار میدهد و به مهاجمان اجازه میدهد با سواستفاده از نقص در نحوه مدیریت ارتباطات کد مخرب را به صورت از راه دور بر روی SSL/TLS سییستم آسیب پذیر اجرا کنند.

 

نحوه کار WinShock

همانطور که گفته شد WinShock در اصل، یک آسیب پذیری از نوع بافر سرریز است. بافر سرریز زمانی رخ میدهد که یک برنامه داده بیشتری را نسبت به ظرفیت بافر خود دریافت کند و باعث رونویسی بر روی حافظه مجاور شود. در روال این آسیب پذیری، مهاجمان میتوانند بسته های خاصی را به سرور یا کلاینت ویندوز ارسال کنند که از پروتکل های SSL/TLS استفاده میکنند. وقتی که این بسته ها پردازش میشوند، باعث خرابی حافظه شده و به مهاجم اجازه میدهد کد دلخواه خود را اجرا کند.

 

بهره برداری های احتمالی و خطرات

خطرات ناشی از WinShock بسیار قابل توجه است،  زیرا میتواند منجر به اجرای کد از راه دور(RCE) شود. این بدان معنی است که مهاجمان میتوانند کنترل کامل یک سیستم آسیب پذیر را به دست بگیرند و به انجام عملیات های زیر بپردازند:

  • سرقت داده های حساس
  • نصب بدافزار
  • نفوذ به سایر سیستم های شبکه
  • نظارت بر ارتباطات رمزنگاری شده

اگرچه بهره برداری از یک سرویس آسیب پذیر به شرایط خاصی مانند اجرای یک سرویس آسیب پذیر نیاز دارد، اما در صورت عدم اصلاح میتواند خسارات سنگینی را به بار آورد.

 

 

این آسیب پذیری به دو دلیل در دسته ی آسیب پذیری های بحرانی است:

  • فراوان بودن نسخه های آسیب پذیر
  • مهاجم از راه دور بدون نیاز به هیچگونه ابزار احراز هویت اولیه قادر به اجرای کد مخرب است.
آسیب پذیری Winshock

آسیب پذیری Winshock

 

 

کاهش خطر آسیب پذیری WinShock

۱. نصب به روزرسانی های امنیتی

موثر ترین راه نصب Security Patch است که توسط مایکروسافت در نوامبر ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از MS14-066 منتشر شد. این بروزرسانی، مشکل اصلی در بسته Schannel را رفع کرده و از آسیب پذیری جلوگیری میکند.

۲. غیرفعال کردن SSL 3.0

با توجه به افزایش تعداد آسیب پذیری های مربوط به نسخه های قدیمی تر SSL (از جمله حمله معروف POODLE) توصیه میشود SSL 0.3 غیرفعال شده و TLS 1.2 اجرا شود که هم امنیت بهتری دارد و هم کمتر در معرض آسیب پذیری هایی مانند WinShock است.

۳. فعال کردن PFS

PFS یا Perfect Forward Secrecy، یک تکنیک رمزنگاری است که تضمین میکند در صورت به خطر افتادن کلید یک جلسه، کلید های جلسات قبلی قابل استخراج نباشند. این تکنیک میتواند لایه ای اضافی از حفاظت را فراهم کند و کار را برای مهاجمان در  رمزگشایی ارتباطات گذشته دشوار کند.

۴. انجام منظم ممیزی های امنیتی

 سازمان ها باید ممیزی های امنیتی منظم انجام دهند تا آسیب پذیری های احتمالی در سیستم های خود را شناسایی کنند. این کار شامل به روز نگه داستن تمامی نرم افزار ها، کتابخانه ها و پروتکل ها با آخرین اصلاحات امنیتی است. همچنین باید پیکربندی پروتکل های رمزنگاری مانند SSL و TLS ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که به درستی اجرا شده اند. 

 

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

 

برای مشاهده ی کلیه ی آموزشهای مربوط امنیت میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید

هیواشبکه

ما در مجموعه هیواشبکه شامل :
شرکت فنی و مهندسی هیوانوآوران داده گستر : مجری طراحی ، پیاده سازی ، پشتیبانی پروژه های شبکه و امنیت در استان گیلان – رشت و شهرها و استانهای همجوار
آموزشگاه تخصصی هیواشبکه : برگزار کننده دوره های تخصصی شبکه و امنیت ، پیکربندی سرور HP ، مجازی سازی ، MCSA 2016 ، نتورک و … به صورت حضوری با مجوز از سازمان فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت در رشت ، استان گیلان و به صورت مجازی در سراسر کشور
در خدمت شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hivanetwork.ir/?p=12301
اشتراک گذاری:
هیوا شبکه
به صورت حرفه ای آموزش ببینید ، با آزمونهایی در سطح بین المللی خود را محک بزنید و از آموزشگاه تخصصی هیواشبکه با مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای و آموزش کارکنان دولت مدرک معتبر اخذ نمایید. همراهتان هستیم
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آسیب پذیری Winshock

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.